Filtry DPF
FILTR PEVNÝCH ČÁSTIC – DPF – DIESEL PARTICULATE FILTER
Zde naleznete informace o problematice systému DPF, jak a proč funguje, proč je důležité jej udržovat a neodstraňovat!
JAKÝ MÁ VÝZNAM DPF VE VOZIDLE – JAK FUNGUJE
- Chrání zdraví a životní prostředí nás a našich dětí!
- Moderní dieselové motory se stále dokonalejším vstřikováním a spalováním paliva produkují mikročástice (saze) o velikosti pouze 0,005mm. Tyto okem neviditelné částice se dýcháním dostanou až do plicních sklípků lidského těla, kde dlouhodobě působí jako karcinogenní látky – proto je nutné tyto částice zachytávat v DPF a pravidelně je spalovat.
- Saze obsažené ve výfukových plynech jsou postupně zachytávány v pórovitých keramických (karbid křemíku) stěnách DPF, kde se aktivní či pasivní regenerací spálí (dopravením paliva až do DPF, kde hoří a zvýší jeho teplotu) a přemění na CO2 a popílek.
- Vozidla s DPF splňují emisní normy EURO V, EURO VI – díky kterým mají možný vjezd donízkoemisních oblastí větších evropských měst.
KTERÁ VOZIDLA JSOU VYBAVENA DPF
- První sériově vyráběná vozidla s naftovými motory a systémem filtru pevných částic sjely už v roce 2000 z výrobní linky automobilek CITROËN/PEUGEOT (s označením FAP). Později se připojily ostatní automobilky (s označením DPF)
- Všechny vozidla se vznětovým (naftovým) motorem vyrobeny od roku 2010 musí splňovat emisní normu EURO VI, tím pádem musí být vybavena systémem DPF.
- Jak poznáte, že je vozidlo vybaveno DPF (vyrobeno 2000-2010)? Zde jsou obecné pomůcky:
- Vozidla s DPF můžou mít koncovku výfuku vyvedenou rovně.
- Vozidla s DPF by neměly mít nános sazí na vnitřní straně výfukového potrubí
- Váš autoservis tuto skutečnost zjistí pomocí VIN, diagnostickým přístroje, dle přítomnosti snímačů teploty a tlaku na výfukovém potrubí, apod.
JAK VZNIKAJÍ ZÁVADY DPF
- Krátké pojížďky vozidla, kdy se motor nezahřeje na provozní teplotu na požadovanou dobu – hlavně městký provoz.
- Nekvalitní pohonné hmoty – znečištěné nádrže čerpací stanice, pančování paliva, kontaminace nafty v cisterně zbytkem benzínu, apod.
- Závady palivového a vstřikovacího systému paliva.
- Závady systému sání a přeplňování motoru.
- Závady snímačů tlaku a teploty DPF.
- Nedokončené regenerace DPF (hlavně v městském provozu).
- Překračování intervalu výměny motorového oleje a filtrů.
- Zanedbání prevence – přidávání čistících aditiv do paliva, vyvolání regenerace diagnostikou, aplikace chemických přípravků přímo do PDF
JAKÉ JSOU MOŽNOSTI OPRAVY DPF
- Čištění/repasování – opětovné dosažení průchodnosti DPF až 100%
- a) Vysokotlakou myčkou/párou.
- b) Protisměrné vyfoukávání po předehřátí až na 600°C.
- c) Chemické čištění s výplachem.
Ukázka renovace DPF od firmy F.T.G. – CLEANTAXX která nám dodává repasované filtry DPF.
- Montáž nového DPF od renomovaného výrobce – WALKER, MTS, VECTOR – ve srovnatelné kvalitě s originálním výrobkem, ale za nesrovnatelně nižší cenu.
PREVENCE ZANESENÍ DPF
- Pasivní regenerace – provádí se samovolně při provozu vozidla po delší dobu ve vyšší zátěži (jízda po dálnici). Tím vzroste teplota v DPF po delší dobu na 300-500°C. Tímto dojde ke spálení zachycených sazí.
- Aktivní regenerace – automaticky probíhá každých 500-1000 km, aniž by si toho řidič všiml. Vůz si upraví spalovací proces a uměle zvýší teplotu v DPF až na 600°C vetším množstvím paliva, kdy dojde taktéž ke spálení usazenín. Tento proces může probíhat jak v městském provozu, jízdě po dálnici, tak ve stojícím vozidle se zapnutým motorem.
- Vyvolání regenerace diagnostikou – je zapotřebí použití vhodného diagnostického přístroje a znalostí mechanika.
- Chemické přípravky aplikované přímo do tělesa DPF, které pomůžou účinnější regeneraci DPF.
- Pravidelné používání čistících aditiv do nafty, které prodlužují životnost DPF a zkvalitňují složení paliva.
- PRAVIDELNÁ PREVENCE VÁS STOJÍ POUZE ZLOMEK NÁKLADŮ, KTERÉ VÁS MŮŽOU STÁT NÁSLEDNÉ ODSTRANĚNÍ ZÁVAD DPF!
PROČ NEODSTRAŇOVAT DPF
- Odstraněním DPF ničíte zdraví a životní prostředí nás a našich dětí!
- Odstranění DPF je nezákonné v dohledné době bude považováno za trestný čin v ČR i zahraničí!
- Při jízdě s vozidlem a odstraněným DPF v zahraničí hrozí jeho zabavení, cesta domů vlakem apokuta v řádu několik desítek tisíc korun!